Szkolenia personalne to zorganizowany proces nauczania, który stanowi nieodzowny warunek rozwoju każdej osoby oraz firmy. W procesie tym dąży się do optymalnego wykorzystania zasobów jednostek, takich jak ich zdolności i wydajność, poprzez ich celowe doskonalenie. Szkolenia polegają zazwyczaj na przekazywaniu wiedzy niezbędnej do podniesienia kwalifikacji poszczególnych osób w dziedzinie, którą się zajmują.
Szkolenia składają się z wielu części. Mimo, że często tylko niektóre z nich są dostrzegane przez jego uczestników, każda z nich odgrywa dużą rolę w efektywnym przeprowadzaniu procesu nauczania. Szkolenia zwykle obejmują takie etapy jak:
Zadaniem szkoleń jest skuteczne przekazanie jego uczestnikom wiedzy i umiejętności przydatnych w wykonywanej przez nich pracy. Dlatego szkolenia mają specyficzny charakter, który umożliwia efektywne wykorzystanie czasu i środków zainwestowanych w proces nauczania. Skuteczne szkolenie posiada następujące cechy i elementy:
Istnieje wiele sposobów klasyfikacji szkoleń. Najczęściej spotykane są podziały ze względu na następujące kryteria:
Szkolenia miękkie – nastawione na rozwijanie indywidualnych umiejętności człowieka; obejmują kompetencje takie jak: komunikacja interpersonalna, asertywność, zarządzanie czasem, radzenie sobie ze stresem, rozwiązywanie konfliktów, motywowanie personelu, negocjowanie, zarządzanie zespołem i autoprezentacja.
Szkolenia twarde – nastawione na przekazywanie specjalistycznej lub zawodowej wiedzy i zdobywania umiejętności ściśle związanych z wykonywaną pracą; są to np. szkolenia informatyczne, zarządzania finansowego, księgowości czy obsługi maszyn.
Szkolenia zamknięte – projektowane na potrzeby konkretnej firmy i przeznaczone wyłącznie dla jej pracowników.
Szkolenia otwarte – obejmują standardowe programy szkoleniowe i nie wymagają dostosowania do specyfiki danej grupy szkoleniowej; zazwyczaj decyzja o udziale w szkoleniu jest dobrowolna i wszystkie zainteresowane osoby mogą się do nich zgłosić, jeśli spełniają określone wymagania.
Warsztat – obejmuje grupę liczącą ok. 15 osób, które wypracowują jakiś wytwór pod nadzorem prowadzącego.
Kurs – obejmuje grupę liczącą do ok. 20 osób, rolą prowadzącego jest przekazanie uczestnikom kursu wiedzy, używając różnorodnych metod.
Seminarium – obejmuje grupę liczącą ok. 30 osób, rolą prowadzącego jest głównie organizacja seminarium.
Konferencja – zwykle obejmuje grupę liczącą ok. 50 – 100 osób, jest zebraniem specjalistów dzielących się swoimi doświadczeniami i wiedzą.
Istnieje wiele metod przeprowadzania szkoleń, zwykle każde z nich obejmuje kilka sposobów przekazywania i utrwalania wiedzy. To, jaka technika nauczania zostanie użyta, zależy od treści i celów szkolenia.
Najczęściej wykorzystywane metody szkoleniowe to:
Dobrze przeprowadzone szkolenie może przynieść firmie następujące efekty:
Dlaczego warto przeprowadzać szkolenia?
Dzięki szkoleniom zwiększa się nie tylko efektywność i wydajność pracy w firmie, ale także poprawia się atmosfera, która w niej panuje. Dzięki temu przedsiębiorstwo posiada dobrze wykwalifikowanych pracowników, którzy w innowacyjny i kreatywny sposób wykonują swoje zadania.
Inwestycje w zatrudnionych już pracowników mają przewagę nad poszukiwaniem nowych z dwóch powodów. Po pierwsze, pozwalają zaoszczędzić pieniądze, które musiałyby być przeznaczone na przeprowadzenie rekrutacji. Po drugie, pozwalają rozwijać zaufanych pracowników, którzy są już zaznajomieni ze sposobami działania firmy.
Dzięki szkoleniom firma ma szansę sprostać wymogom zmieniającego się rynku bez nieustannych zmian w swoich kadrach, które naruszają stabilność przedsiębiorstwa i zmniejszają zaangażowanie i oddanie jego pracowników.