Każda gmina w Polsce posiada swój niepowtarzalny i wyjątkowy potencjał rozwojowy. Niestety, nie każdej z nich udaje się go efektywnie wykorzystać. Pomoc w tym zakresie proponuje Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju. Oferujemy nie tylko radę i wsparcie w realizacji planowanych przez samorząd lokalny przedsięwzięć, ale także zaangażowanie i poświęcenie w służbie dobra gminy połączone z obiektywnym spojrzeniem na jej możliwości.
Rozwój każdej gminy musi odbywać się wielokierunkowo, a jednocześnie harmonijnie. Dzięki temu można maksymalnie wykorzystać możliwości gminy i najpełniej przysłużyć się jej mieszkańcom. Dlatego działania Stowarzyszenia Na Rzecz Rozwoju obejmują zróżnicowany zakres sfer, w jakich możliwa jest poprawa funkcjonowania danej lokalności. Nasze starania obejmują między innymi:
Szczególny nacisk Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju kładzie na odpowiednie przygotowanie dokumentów istotnych z punktu widzenia rozwoju każdej gminy. Są to między innymi:
Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju stara się, by wszelkie plany inwestycji, jakie tworzy gmina, nie tylko były adekwatne z punktu widzenia rozwoju gospodarczego gminy, ale przede wszystkim uwzględniały interesy mieszkańców danego obszaru. Nasza współpraca z samorządem lokalnym polega na pomocy w stworzeniu dokumentacji, która w optymalny sposób równoważy korzyści wszystkich podmiotów gminy, czyli zarówno prywatnych jednostek, jak i przedsiębiorstw. Staramy się doradzić, jak najefektywniej wykorzystać fundusze materialne gminy, jej kapitał ludzki i dobra przyrody.
Strategia Rozwoju Gminy to długookresowy plan działania, określający strategiczne cele rozwoju gminy i przyjmujący takie kierunki oraz priorytety działania, które są niezbędne dla realizacji przyjętych zamierzeń rozwojowych. Ustalenia zawarte w strategii rozwoju stanowią podstawę do prowadzenia przez władze gminy długookresowej polityki rozwoju społeczno-gospodarczego. Wokół jej ustaleń koncentrują się działania władz samorządowych, zmierzające do zapewnienia jak najlepszych warunków życia mieszkańców gminy oraz tworzenia sprzyjających warunków dla jej dalszego rozwoju gospodarczego.
Strategia rozwoju gminy to:
Dobrze skonstruowana strategia rozwoju gminy pełni wiele funkcji istotnych z punktu widzenia całej społeczności lokalnej. Można zidentyfikować ogromną liczbę korzyści płynących z posiadania odpowiedniej strategii rozwoju przez gminy. Najważniejsze z nich to:
Nie każda strategia rozwoju przynosi korzyść społecznościom lokalnym. Nieodpowiednio skonstruowana strategia może stać się zagrożeniem dla postępu w realizacji jej celów. Dlatego ważne jest, by w procesie konstrukcji oraz wdrażania strategii zachowane zostały zasady jej poprawnego tworzenia. Czynniki warunkujące sukces strategii rozwoju gminy to:
Wieloletni Plan Inwestycyjny (WPI) jest narzędziem systematyzacji procesu realizowania najważniejszych zadań inwestycyjnych planowanych przez gminę. Umożliwia on urzeczywistnienie celów wyznaczonych w Strategii Rozwoju Gminy. Wieloletni Plan Inwestycyjny sporządzany jest w formie zestawień planowanych przedsięwzięć, usystematyzowanych według nadanych im priorytetów. Każde przedsięwzięcie uwzględnia termin realizacji oraz wysokość nakładów finansowych potrzebnych do jego wykonania. Wieloletnie plany inwestycyjne przygotowywane są w perspektywie co najmniej dwuletniej. Należy pamiętać, że im bardziej odległej perspektywy one dotyczą, tym ich wartość planistyczna jest większa. Dokument ten jest corocznie uaktualniany poprzez modyfikację i korektę jego zapisów oraz opracowywanie planu na nowy rok budżetowy.
Wieloletni Plan Inwestycyjny zawiera między innymi:
Korzyści płynące z utworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego:
Etapy tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego:
Fundusze Unii Europejskiej
Unia Europejska należy do najbogatszych obszarów świata. W jej obrębie istnieją jednak ogromne nierówności wewnętrzne. Regiony Unii Europejskiej różnią się między sobą pod względem wielkości dochodu PKB, wskaźników zatrudnienia oraz szans rozwoju. Dlatego Unia Europejska realizuje politykę spójności, która ma na celu wspieranie działań prowadzących do wyrównania warunków ekonomicznych i społecznych we wszystkich jej regionach. Poprzez transfer funduszy z bogatszych państw członkowskich do uboższych krajów i regionów wspierana jest restrukturyzacja i modernizacja jej najmniej uprzywilejowanych obszarów. Fundusze europejskie wpływają na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej Unii. Są więc zarówno narzędziem solidarności finansowej, jak i potężną siłą napędową integracji gospodarczej.
Unia Europejska utworzyła specjalne fundusze, których celem jest wspieranie realizacji działań mających na celu zrównoważony rozwój uboższych regionów i krajów należących do Unii. Są to:
Dotacje z Unii Europejskiej
Rozwój najmniej uprzywilejowanych obszarów jest jednym z głównych celów Unii Europejskiej, a fundusze unijne, które służą do realizacji tego zadania, stanowią ogromną szansę dla rozwoju gmin w Polsce.
Według danych Komisji Europejskiej dotyczących wykorzystania środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności opublikowanych w maju 2010 r., spośród wszystkich państw Unii Europejskiej Polska otrzymała największą kwotę funduszy. Wartość środków przekazanych przez Komisję Europejską przekroczyła 10,4 mld euro.
Niestety, w praktyce wiele gmin wciąż napotyka na poważne bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych. Zwykle wiążą się one z brakiem odpowiednich zasobów finansowych i kadrowych, z którymi borykają się gminy. W mniejszych urzędach brakuje pracowników dysponujących odpowiednimi kwalifikacjami, zasobami informacji i czasu, by móc zapewnić gminie odpowiednie wykorzystanie szans jakie niosą ze sobą fundusze Unii Europejskiej. Także ograniczone środki finansowe nie pozwalają na uzyskanie wsparcia ze strony wyspecjalizowanych firm doradczych.
Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju oferuje gminom pomoc w zakresie uzyskania dotacji z Unii Europejskiej. Polega ona na:
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa gminnego. Plan uchwala rada gminy na podstawie wcześniej uchwalonego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Procedurę uchwalania planu i jego zawartości określa Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717).
Uchwalony plan składa się z części opisowej, zawierającej treść uchwały rady gminy oraz części rysunkowej, będącej załącznikiem do uchwały. Najważniejsze informacje zawiera część rysunkowa – mapa zazwyczaj w skali 1:1000 terenu, dla którego opracowano dany plan. Obszary o różnorodnym przeznaczeniu, jak np. obszar zabudowy mieszkaniowej, użytków rolnych, lasów itp. są zaznaczone na mapie różnymi kolorami i opisami literowymi.
Ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ustala się, w zależności od potrzeb:
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP), najczęściej określane w skrócie jako studium uwarunkowań lub studium – dokument określający w sposób ogólny planowany sposób zagospodarowania całego terytorium gminy, zawierający informacje o położeniu obszarów przeznaczonych pod zabudowę i inne funkcje, o przebiegu głównych szlaków komunikacyjnych, terenów chronionych itp.
Studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego gminy jest, obok miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, aktem planowania przestrzennego gminy; nie jest aktem prawa miejscowego, więc nie zawiera przepisów powszechnie obowiązujących i nie może być podstawą do wydania żadnej decyzji administracyjnej; natomiast uznawany jest za akt kierownictwa wewnętrznego, więc jest aktem wewnętrznie obowiązującym w systemie organów gminy; w związku z tym wiąże wójta, burmistrza, prezydenta miasta przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy; określa politykę przestrzenną gminy; pełni trzy funkcje: kształtowanie i wykładnia polityki rozwoju przestrzennego gminy, koordynacja ustaleń planów miejscowych, promocja gminy na zewnątrz; sporządza się je dla całego obszaru gminy w granicach administracyjnych; podmiotem odpowiedzialnym za jego sporządzenie jest wójt, burmistrz bądź prezydent miasta; uchwala go rada gminy; składa się z części tekstowej i graficznej.
Studium przyjmowane jest jako uchwała rady gminy, nie posiada jednak rangi przepisu prawa miejscowego, stanowiąc jedynie podstawę do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jest dokumentem poprzedzającym wykonanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W studium formułuje się zasady polityki przestrzennej miasta, wsi, jednostki osadniczej oraz integruje dokumenty programowe i wizje związane z rozwojem gospodarczym i społecznym jednostki osadniczej. Formy zapisu graficznego, tekstowego i tabelarycznego studium mają służyć technikom promocji walorów jednostki osadniczej kraju i za granicą. Studium nie jest prawem, ale zobowiązaniem władzy lokalnej do działań zgodnie z wyznaczonymi kierunkami. Stanowi więc zespół zapisów, ustalonych i uzgodnionych jako nienaruszalne uwarunkowania i kierunki zagospodarowania, przyjęte jako podstawa do opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego jednostki osadniczej. Dokument ten zawiera bardzo szeroki zakres informacji na temat środowiska naturalnego gminy, jej społeczności i gospodarki.
Przedmiotem studium są treści:
Tryb opracowania i uchwalenia